Digital Markedsføring

Nøkkelen til å skrive gode blogginnlegg

Kunsten å skrive gode blogginnlegg er et mestringsverktøy ettersøkt av mange. Hemmeligheten bak et slående blogginnlegg er likevel ikke så gjemt, og bare ved hjelp av et par enkle tips kan hvem som helst produsere gode, ryddige og attraktive blogginnlegg.

I dette blogginnlegget graver jeg dypere til bunns i hva som skal til for å produsere gode blogginnlegg, og svaret er – det er ikke så avansert.

Blogging er faktisk morsomt OG enkelt.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Finn din egen stil

Bruk god tid på dine første blogginnlegg. Dette vil hjelpe deg å finne ut hva dine lesere liker, din skrivestil og hjelpe deg få bedre flyt i bloggingen.

Å produsere gode bloggmaler er et enkelt verktøy for å komme i gang. En av verdens ledende digitale markedsførere, Neil Patel, deler først inn i introduksjon, hoveddel og konklusjon.

Bruk gode underoversikter for å gjøre innholdet lettere å skumlese. Et godt tips er å starte skrivingen med å velge overskrift og underoverskriftene du ønsker å ha med i innlegget.

Deretter kan du gå inn og fylle inn innholdet under hver overskrift. Bruk så verktøy som uthevede nøkkelord for å gjøre bloggen enda enklere å lese.

Bruk bilder

Et blogginnlegg bør inneholde flere bilder for å gjøre innlegget mer innbydende og lettere å lese. Uten bilder vil blogginnlegget virke tungt og langt, og gode bilder kan gjøre innholdet enklere å forstå.

Det finnes flere nettsider du kan få tak i gode, gratis bilder uten opphavsrett som for eksempel shutterstock.com eller pexels.com.

Photo by Muffin from Pexels

Lag faste regler

Et godt tips for å lage gode, konsistense blogginnlegg er å lage ett sett regler du legger til grunn i alle blogginnleggene dine. Dette kan for eksempel være:

  • Alltid bruk ordene «du» og «jeg» i innleggene. Dette skaper nærhet til leseren, og omformer innlegget til en samtale mellom blogger og leser.
  • Alltid skrive korte paragrafer. Et paragraf bør aldri være lenger enn seks linjer, og bør helst holdes under fire-fem linjer.
  • Alltid ha fem underoverskrifter. Ved å bruke dette som fast regel, vil du kunne bearbeide innholdet til hver underoverskrift lettere.

Ved å legge en rekke faste regler for dine blogginnlegg forenkler du skriveprosessen. Dette vil med tid føre til at du kan skrive konsistense og gode blogginnlegg på kort tid.  

Photo by rawpixel.com from Pexels

Produser skumlesbare overskrifter

I et foredrag av Carl Størmer, snakket han om viktigheten av at overskrifter må kunne skumleses.

Skriv hele setninger med innhold, formulert som en påstand, og unngå utydelige, korte overskrifter som ikke indikerer hva blogginnlegget handler om.

Overskriften bør også gi leseren mest mulig informasjon om hva innlegget inneholder.

Få frem det viktigste først

Industrileder i Google, Lars Bratsberg, uttrykker viktigheten av å imponere ved førsteinntrykk.

Hvis du ønsker å bli lest av mange, eller av mennesker du virkelig ønsker skal lese innlegget ditt – må du vinne dem innen de første sekundene de leser ditt innlegg.

Hvis du ikke vinner dem med en gang er sjansen liten for at de vil interessere seg nok til å lese videre.

Blogginnlegg bør være kort, snappy og to-the-point. Få frem det viktigste først, og kom med begrunnelsene videre i innlegget.

Planlegg

Planlegg blogginnleggene dine på forhånd. Skriv når du føler deg inspirert og ta tiden du trenger med et innlegg. God planlegging gjør skriveprosessen enklere. Dra gjerne inspirasjon fra andre blogger.

Hva ønsker jeg å få frem med dette blogginnlegget? Hvilke hovedpoeng ønsker jeg å trekke frem? Dette er spørsmål du bør stille deg selv i denne prosessen.

Photo by rawpixel.com from Pexels

Stol på deg selv

Mitt tips er likevel: Ikke vær fiksert med å produsere de beste setningene. Stol på deg selv og at du du skriver er bra.

Vår foreleser i Digital Markedsføring, Karl Philip Lund i Inevo, har virkelig hjulpet oss studenter til å forstå hvor fantastiske muligheter god blogging kan føre til hvis vi går inn for det, og hele tiden jobber for forbedring.

Karl Philip sier: «Strategi er å velge en retning og implementere som et helvete». Dette er et smart uttrykk å ha i bakhodet ved alt du bestemmer deg for å gjøre.

Finn ut hva du vil skrive om,
plukk ut noen hovedpoeng,
planlegg hvordan du skal gå frem…

…og del tankene dine med resten av verden.



Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har flere gode råd å dele!



Kilder:

https://www.youtube.com/watch?v=ygiAqYJq8No

https://vimeo.com/305846423?fbclid=IwAR379IUR9bfnHVwt5o2j26Y67TvgMwferDResYPnm1QaAXqZkjJK7RhG2KA

Foredrag av Carl Størner om Jazzcode

Forelesninger av Karl Philip Lund

Share with:

FacebookTwitterLinkedInEmail this page


5 kommentarer

Legg igjen en kommentar til Veronica Borg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *