Digital Markedsføring

Slik kan du enkelt sette opp en nettbutikk

Tror du på meg hvis jeg sier at du kan starte opp en nettbutikk helt alene uten noen erfaring? Det trodde ikke jeg, men vipps så sitter jeg her et par uker senere som gründer av egen nettbutikk. Her kommer tipsene jeg skulle ønske jeg fikk på forhånd, og som jeg håper du kan dra nytte av de.

Besøk gjerne nettbutikken vår https://bebbi.no!

Gjennom valgemnet fikk vi i oppgave å sette opp vår egen nettbutikk helt fra scratch. Dette var utrolig morsomt, frustrerende, spennende, forferdelig og lærerrikt på én gang.

Jeg skal nå forklare med enkle steg hvordan du kan starte opp din egen nettbutikk.

I dette innlegget vil du lære mer om:

  1. Fra idé til planlegging
  2. Oppstart og valg av plattform
  3. Kjøp av domene
  4. Logistikk og betalingsløsninger
  5. Markedsføring


Fra idé til planlegging

Alt starter med en idé. Når du har funnet ut av hva du ønsker å selge kan du starte i gang med planleggingen.

Det første tipset jeg ønsker å komme med er å delegere ansvarsområder til de ulike med i prosessen.

Vi tok inspirasjon fra Lars Bratsberg i Google, fra hans forelesning om Growth Marketing. Han fortalte om viktigheten av områdefordeling, med såkalte growth teams. Dette handler om at alle har sitt fokusområde, men likevel med kryss-funksjonable teams som har nok kunnskap på alle områdene til å kunne hjelpe og lære.

Neste tips er å bruke systemet OKR – Objective Key Results. Inevo beskriver OKR som et styringssett for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene

OKR bør følge SMART-prinsippet. De bør altså være spesifikke, målbare, tiltalende, realistiske og tidsbestemte. Nøkkelresultatene bør også være litt ubehagelige å sette. Ikke urealistiske – men store nok til å ha noe å strekke seg etter.

OKR sikrer at målsetningene er tydelig, og at du får et klart bilde av hvordan du ligger an for å nå disse målene.

Dette er OKR-ene vi satt på vår nettbutikk. Gjerne ta inspirasjon:


Oppstart og valg av plattform

Det er mange ulike plattformer du kan bruke for å starte opp din nettbutikk. Valget vårt flat på Shopify, da det var det vi ble anbefalt. Du kan for en billig penge kjøpe en bruker, logge inn og starte arbeidet med nettsiden din.

Shopify er enkel å veilede deg gjennom, og har mange design til nettsiden din som er gratis å bruke og enkel å tilpasse til din side. Vi valgte gratisdesignet Brooklyn og fant likevel store designmuligheter for å lage en ryddig og fin nettbutikk.

Design er noe du kan leke deg rundt med i timesvis og teste ut hva som er best for din nettbutikk! Det er mange funksjoner du kan teste ut, og jeg vil anbefale å se på tutorials på YouTube for å få enda mer inspirasjon.


Kjøp av domene

Vi fikk tildelt domenet «https://bebbi-no.myshopify.com», men ønsket å kjøpe «Bebbi.no». Vi gjorde litt research og valgte å gå for Webhuset da vi kunne kjøpe domenet for kun 9 kr.

Prosessen av å koble det eksisterende domenet var likevel litt trøblete, så du kan sjekke ut blogginnlegget mitt HER om hvordan du enkelt kan koble dette sammen.


Logistikk og betaling

For en nyetablert nettbutikk kan det være vanskelig å planlegge logistikk, frakt og varelager. Jeg vil derfor anbefale dropshipping. Dropshipping går ut på at vi kan selge og frakte varer til våre kunder uten å faktisk ha varene i egne lager.

Dropshippingtjenesten finner varene gjennom leverandører, kjøper de inn til egne lager og sender direkte ut til våre kunder. Verdikjeden blir dermed forkortet og det er mye penger man kan spare på å ikke ha fysiske varelager med masse produkter som ikke blir sendt ut.

En annen stor fordel med dropshipping er at varene som regel er ganske billig, da de importeres fra Kina.

En dropshippingtjeneste jeg ønsker å anbefale er Oberlo. De har leverandører i Kina og via de kan du finne alt mulig du måtte ønske, og prise varene selv. Du kan altså velge hvor mye du ønsker å tjene på dine produkter.

De har leverandører i Kina og via de kan du finne alt mulig du måtte ønske, og prise varene selv. Du kan altså velge hvor mye du ønsker å tjene på dine produkter.

Det finnes også gode betalingsløsninger du kan legge til på nettbutikken din. Ved hjelp av Stripe kan du legge til betaling med Visa, MasterCard og AMEX kort.

Du kan også legge til betalingsløsninger som PayPal hvis du ønsker enda fler valgmuligheter.

Markedsføring

Markedsføring er en viktig del for å få til en vellykket butikklansering. Jeg vil anbefale to fokusområder:

  1. Sosiale medier
  2. E-postmarkedsføring


Sosiale medier 

Markedsføring på sosiale medier er en vesentlig viktig del av markedsføringen. Jeg anbefaler å lage forretningsprofiler på både Facebook og Instagram for å øke spredning og nå ut til målgruppene dine ytterligere. Det gir mer synlighet, noe som er viktig når man er helt nyoppstartet. 


Facebook side

En ryddig og oversiktlig Facebook side er en bra plattform for å tiltrekke nye kunder. Der kan dere dele produkter og andre innlegg til deres nettside. Her kan dere også lage gode kundeservice tjenester med automatiske svar.

Instagram konto

En forretningskontoen på instagram gjør at du kan analysere innsikt og se hvordan folk bruker kontoen din. Jeg anbefaler å legge ut bilder med emnetagger relevant til din målgruppe på produkter, og direktelink til hvert produkt på innleggene.

Bruk tid på å engage med relevante instagram profiler, for å få en vekst i følgerskaren din, og flere likes på bilder. 

På Instagram prøvde vi paid ads i to dager for 96 kroner. Vi spesifiserte målgruppen vår og område, og la til relevante tags for reklamen. Dette var mest for å teste effekten av det.

Det viste seg å ha noe god effekt. På to dager fikk vi 1 303 eksponeringer, der 93% kom fra promoteringen vår. 96 % av vårt publikum var kvinner i aldersgruppen 25-34, noe som traff målgruppen perfekt. Likevel viste det seg at bare 32 klikket seg inn på nettsiden vår, noe som tilsvarer vi betalte 3 kroner per person.


E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføringskanal viser seg faktisk å være 40 ganger mer effektivt enn Facebook. Det er derfor et verktøy du definitivt bør utnytte. 

Bruk e-postmarkedsføring til å skape engasjement, nysgjerrighet og til å gi spesielle tilbud og rabattkoder for å tiltrekke folk til å registrere sin e-post på din side.


Mailchimp er et genialt verktøy til å samle inn eposter og til å utforme utforme fine og tiltrekkende nyhetsbrev. 

Slik så våre e-poster ut:


Det viktigste er å ikke gi opp. Det er de største feilene du lærer mest av, og uansett hvor klisjé det høres ut: øvelse gjør mester. 

Vi fikk gjennom seks salg i løpet av de første dagene, noe vi syns var utrolig gøy!

Denne prosessen har vært så utrolig frustrerende, morsom og lærerik, og jeg sitter igjen med en brennende interesse innenfor Digital Markedsføring og et HÅP om å få erfare dette på nytt i arbeidslivet.

Den mestringsfølelsen jeg nå sitter med kommer til å være vanskelig å toppe.



Hvis det er spørsmål knyttet til det å starte opp nettbutikk, er det bare å kontakte med i kommentarfeltet eller på e-post!


KILDER:

https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/why-marketers-should-keep-sending-you-emails

https://inevo.no/blogg/okr-et-system-for-gjennomforing/

Foredrag med Lars Bratsberg

Forelesninger med Karl Philip Lund.

Share with:

FacebookTwitterLinkedInEmail this page


2 kommentarer

  • Arne Krokan

    Du har jammen gjort litt av en reise på tre måneder Veronica!
    Nå skriver du som om du ikke hadde gjort annet i flere år, god tekst, fin struktur, bra bruk av overskrifter og bilder. Og jammen har du satt opp egen nettbutikk også.
    Gratulerer!
    Hilsen fra Arne

Legg igjen en kommentar til Arne Krokan Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *